Další krok

Přemýšlíme o vlastním bydlení

Na začátku každé hypotéky je sen o lepším a vlastním bydlení:

Dům nebo byt?

Balkon nebo zahrada?

Centrum nebo předměstí?

To jsou jen některé z otázek, na které si musíte na počátku celého procesu hledání vysněného bydlení odpovědět. Vyplatí se přemýšlet prakticky.

Plánujete za rok či dva založit rodinu? Pak už teď koukejte spíše po větším bytě. Pokud si koupíte 2+kk, čeká vás po narození potomka další stěhování.

Nebo chcete nemovitost koupit jako investici? Pak hledejte raději v centru nebo alespoň v dosahu městské hromadné dopravy – pronajmete ji tak snáz.

NÁŠ TIP:

Už při prvním procházení nabídky nemovitostí byste měli mít reálnou představu o tom, kolik si můžete dovolit splácet.

Výše měsíčních nákladů spojených s bydlením (elektřina, voda, plyn, fond oprav apod.) včetně splátky hypotečního úvěru by neměla přesáhnout 50 % vašeho měsíčního příjmu. Výši měsíční splátky u různě vysokých úvěrů si můžete snadno vypočítat v naší kalkulačce.

Další krok

Plánujeme financování

Máte vybráno? Výborně!

Teď je načase začít počítat. Na jednu stranu rovnice postavte přibližnou cenu nemovitosti a na druhou pak výši vašich úspor a také měsíční příjmy vaší domácnosti.

cena nemovitosti = vaše úspory + příjmy 

PŘÍJMY

Pokud budete o hypotéku žádat v páru, vstupují do výpočtu bonity výdělky obou žadatelů – včetně rodičovského příspěvku a některých vedlejších příjmů.

Například vaše odměny plynoucí z Dohody o pracovní činnosti vám většina bank bez problémů započítá do bonity, ale příjmy vyplacené na základě Dohody o provedení práce nikoliv. Počítá se ale také příjem z pronájmu.

ÚSPORY

Bude potřeba spočítat i vaše úspory. Maximální výše hypotéky je totiž aktuálně pouze 90 % hodnoty nemovitosti, nejvýhodnější úrokové sazby jsou pak u 80 % financování.

NEZAPOMEŇTE NA DALŠÍ VÝDAJE

Navíc budete muset zaplatit ještě daň z nabytí nemovitosti ve výši 4 % kupní ceny (s výjimkou developerských projektů). Jinými slovy byste měli na účtu mít alespoň 14 % ceny nemovitosti, na níž si chcete hypotéku brát.

Při koupi bytu za 2 miliony korun tak budete potřebovat 200 000 korun na doplacení kupní ceny a dalších 80 000 korun na zaplacení daně.

Několik tisíc vás pak budou stát ještě poplatky na úřadech nebo právní služby. Počítejte tak jako minimální rezervu alespoň 300 000 korun.

Další peníze pak samozřejmě budete potřebovat na nákup vybavení, spotřebičů a v případě nových bytů také kuchyňské linky, která obvykle nebývá součástí bytu.

PLATÍTE I PARKOVACÍ STÁNÍ?

Samostatným tématem je pak nákup parkovacího stání. To se týká především nových bytů v developerských projektech, kde obvykle ke každé bytové jednotce náleží jedno parkovací místo, a to buď v garážích, nebo na pozemku před domem.

Někteří developeři ale ve snaze co nejvíce ušetřit na daních v kupní smlouvě parkovací stání od bytu oddělí.

Kupní smlouva se pak vztahuje pouze na koupi bytu samotného a parkovací stání je nutno dokoupit zvlášť na základě smlouvy jiné.

To se bohužel děje i v případech, kdy reálně není možné koupit pouze byt bez parkovacího místa. Pak ale není možné zahrnout cenu stání do výše úvěru, o který budete banku žádat, a budete jej muset zaplatit z vlastních zdrojů.

NÁŠ TIP:

Před výpadkem příjmu v případě nenadálých životních situací vás ochrání pojištění schopnosti splácet. V případě pojistné události za vás tak pojišťovna hradí splátky hypotečního úvěru či jednorázově zaplatí jeho zbývající dlužnou část.

Jeho výhodou je i to, že když si jej sjednáte přes vaši banku, máte možnost získat slevu na úrokové sazbě na úvěru, ke kterému si pojištění sjednáváte.

Další krok

Scházíme se s bankéřem

Poté, co si sami vypočítáte své finanční možnosti, je na čase sejít se s hypotečním bankéřem.

Pokud nemáte vlastního finančního poradce, je nejjednodušším řešením zajít na nejbližší pobočku MONETA Money Bank.

SCHŮZKA V BANCE

Nepotřebujete k tomu zatím nic jiného než dva doklady totožnosti. Bankéř vám na základě vašich požadavků a možností spočítá orientační výši úvěru a určí i výši měsíčních splátek.

Kromě konkrétních částek se na této schůzce dozvíte i o dalších službách spojených s hypotékou – například o možnostech upravovat výši splátek v průběhu splácení, délce fixního období nebo podmínkách předčasného splacení úvěru.

Dostanete tzv. checklist, tedy seznam kroků, které musíte udělat, abyste hypotéku dostali co nejdříve a bez zbytečných komplikací.

 

POZOR NA NÁHLEDY DO REGISTRŮ

Vždy je dobré porovnat konkrétní nabídky a podmínky více bank. Dávejte si ale velký pozor na to, aby bankéři provedli náhled do vašich bankovních a nebankovních registrů maximálně třikrát.

V případě více náhledů v krátkém časovém úseku se vám snižuje váš rating a může vám to vážně zkomplikovat samotné schválení úvěru.

Pro banku se totiž při příliš vysokém počtu žádostí o hypotéku v krátkém časovém úseku stáváte rizikovou osobou – banka neví, proč žádáte třeba u pěti různých institucí, a může si myslet, že vám předchozí banky vaši žádost neschválily a vy jste byli nuceni jít jinam. 

NÁŠ TIP:

Když jste zaměstnanec, stačí vám jako prvotní podklad pro výpočet měsíčního příjmu výplatní páska nebo pracovní smlouva, v níž je uvedena výše vaší měsíční odměny. Pokud ale podnikáte a vaše měsíční příjmy kolísají, vezměte s sebou na schůzku dvě poslední daňová přiznání. Banka podle nich určí váš průměrný měsíční příjem.

Další krok

Rezervujeme nemovitost

Po první schůzce s bankéřem už máte stanovenou nezávaznou výši hypotéky a víte tedy, jaký je váš finanční strop.

Pokud je vámi vytipovaná nemovitost stále volná, máte jednoduchou práci – stačí se domluvit s vlastníkem, jakým způsobem od něj nemovitost odkoupíte.

Pokud kupujete nemovitost prostřednictvím realitní kanceláře, budete s ní muset:

- podepsat rezervační smlouvu

- a zároveň složit zálohu z kupní ceny. Realitní kancelář pak stáhne byt ze své nabídky a dá vám čas na to, abyste si vyřídili hypotéku.

Při koupi nemovitosti přes realitní kancelář budete muset počítat také s placením provize – u bytů v hodnotě 2 miliony se provize realitních kanceláří pohybuje mezi 3 a 5 % - zaplatíte tak 60 – 100 000 korun.

Provize je ale často započítaná již v kupní ceně a její výše přibližně odpovídá výši rezervačního poplatku. Proto si s ní nemusíte dělat žádné starosti.

NÁŠ TIP:

Smlouvy si raději nechte zkontrolovat od právníka. Zvláštní pozor si dejte u rezervačních smluv, v nichž jsou stanoveny podmínky, dále sankce za odstoupení od smlouvy (ty se totiž mohou vyšplhat klidně na půl milionu korun) a lhůty pro uzavření kupní smlouvy.

Některé realitní kanceláře udávají lhůtu pro uzavření kupní smlouvy pouze 14 dní.

V tu chvíli byste ale měli mít svoji hypotéku již vyřízenou, abyste se nedostali do zbytečných problémů.

Pokud chcete mít vše v klidu, je ideální lhůta alespoň 30 dní. Pokud se vám ve smlouvě nebude něco líbit, trvejte na změně.

Další krok

Žádáme o hypotéku

Po dojednání podmínek koupě nemovitosti přichází na řadu samotná žádost o hypoteční úvěr.

Čeká vás tedy druhá schůzka s bankéřem. Na tu už byste si kromě 2 dokladů totožnosti měli přinést i všechny dokumenty uvedené v checklistu, který jste dostali na první schůzce.

Bankéř totiž bude kontrolovat, že je máte v pořádku. Jedním z nich je například rezervační smlouva nebo jiný identifikační dokument k nemovitosti, který potvrdí, že máte závazně sjednanou její koupi.

Na této schůzce pak společně s bankéřem vyplníte a podepíšete žádost o hypotéku. Banka poté pošle svého odhadce určit odhadní cenu nemovitosti.

Na jejím základě banka stanoví výši úvěru. Abyste získali hypotéku v požadované výši a se sazbou, kterou vám banka na této schůzce garantuje, je nutné dokončit nákup nemovitosti do 30 dnů.

NA CO VŠECHNO ÚVĚR VYUŽIJETE?

Zde si také stanovujete výši vaší hypotéky. Je tedy dobré zvážit, co vše budete z úvěru platit.

Kupní cena je jasná součást, ale má byt například kuchyňskou linku a zařízené podlahy?

V případě, že s bytem kupujete i garážové stání, je součástí kupní ceny bytu, nebo se platí zvlášť?

V případě koupě nemovitosti v rámci developerského projektu budete chtít nějaké nadstandardní vybavení? Pro tyto a podobné případy slouží tzv. doplňková neúčelová část úvěru, která je nadstavbou žádaného úvěru.

JAK NA DOPLŇKOVOU NEÚČELOVOU ČÁST ÚVĚRU?

Žádost doporučujeme podat již před podpisem rezervační smlouvy. Ta vás totiž zavazuje k zaplacení rezervačního poplatku, jak bylo zmíněno v předchozím bodě, který ale propadá v případě, že kupní smlouvu nepodepíšete ve stanovené lhůtě.

Je dobré mít tedy jistotu, že u banky máte na základě žádosti předschválený úvěr v určité výši a nevystavujete se tedy riziku propadnutí rezervačního poplatku. 

NÁŠ TIP:

Bankéř při sepisování žádosti o hypotéku mimo jiné kontroluje i to, zda nemáte nesplacené úvěry u jiných společností.

Mezi závazky se počítají nejen klasické půjčky, ale také kontokorenty, ručení za půjčky třetích osob či kreditní karty, a to i ve chvíli, kdy kartu sice vlastníte, ale aktivně ji nepoužíváte.

Další krok

Podepisujeme smlouvy

Pokud se v průběhu schvalovacího procesu neobjeví nečekané komplikace (jako například nepřiznané dluhy z minulosti či zjištění odhadce, že nemovitost není vhodná k bydlení, a proto ji nelze financovat hypotékou), schválí banka obvykle úvěr v plné výši.

Stačí tedy podepsat kupní smlouvu a máte vyřízeno. Před podpisem by ale všechny dokumenty měl znovu vidět právník.

CO KDYŽ BANKA ÚVĚR NESCHVÁLÍ?

V případě, že banka z nějakého důvodu vyhodnotí, že na hypotéku v plné výši nedosáhnete, máte v podstatě dvě možnosti řešení:

1) Pokud jste žádost podávali jako jednotlivec, můžete k sobě přibrat svého partnera/partnerku, čímž zvýšíte svůj měsíční příjem a také spolehlivost z pohledu banky.

2) Druhou možností je doplacení chybějící části kupní ceny z jiných zdrojů – pomoci mohou například rodiče.


NÁŠ TIP:

Pokud nějaké závazky máte, dejte si pozor, abyste je spláceli i v době po podání žádosti.

Banka se totiž do registrů dívá opakovaně, a pokud by zjistila, že někde dlužíte splátky, mohla by vám hypotéku na poslední chvíli zamítnout.

Přehled svých závazků můžete získat i vy sami, a to v bankovním a nebankovním registru klientských informací nebo v centrálním registru dlužníků.

Další krok

Stěhujeme se

Předtím, než si začnete balit věci do krabic, je ještě potřeba odnést kupní smlouvu a dokumenty od banky na katastr nemovitostí.

 

Tam budete muset zaplatit:

- poplatek 1 000 Kč za návrh na vklad zástavního práva

- a dalších 1 000 Kč za návrh na vklad vlastnického práva.

 

Katastr má pak ochrannou lhůtu 20 dní, po které začne s převodem nemovitosti, na který má dalších 30 dní, zpravidla to ale stihne mnohem rychleji.

 

 

JAK PROBĚHNE PLATBA ZA BYT NEBO DŮM?

 

Transfer peněz mezi bankou a prodávajícím a také konečné nastěhování bývá individuální v závislosti na domluvě s bankou a prodávajícím.

 

Zpravidla je třeba využít úschovu, přímý převod peněz na účet prodávajícího nedoporučujeme.

 

V každém případě klíče od nového domova obvykle dostanete až ve chvíli, kdy prodávající nebo schovatel dostane peníze na svůj účet.

Ještě, než si začnete užívat nové bydlení, nezapomeňte podepsat s prodávajícím předávací protokol a následně nechat přepsat elektřinu, plyn a další služby.

NÁŠ TIP:

Průběh vaší žádosti na katastrálním úřadu můžete sledovat online na této adrese.

Další krok

Zaplacení daně

Daň z nabytí nemovitosti je posledním krokem při koupi vašeho nového bydlení.

V případě využití úschovního účtu peníze zpravidla odcházejí přímo z něj na účet finančního úřadu.

NEZAPOMEŇTE NA DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ

Spolu se zaplacením daně musíte podat i daňové přiznání. To musí být podáno nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, ve které proběhl převod vlastnického práva k nemovitosti na vás.

Důležité je nic nepodcenit, daňové přiznání podat včas a zkontrolovat si, zda částka daně byla z úschovního účtu zaplacena.

Vyhnete se tím zbytečným sankcím a pokutám ze strany finančního úřadu za pozdní podání daňového přiznání nebo zaplacení daně.

KDY SE DAŇ NEPLATÍ?

Daň se dle zákona v určitých daných případech neplatí. Osvobozeny od daně jsou například ty nemovitosti, u kterých dochází k prvnímu převodu vlastnického práva nejpozději 5 let ode dne udělení kolaudačního souhlasu. Typickým případem jsou například developerské projekty.

NÁŠ TIP:

Pracovník finančního úřadu vám jistě pomůže se správným vyplněním daňového přiznání a zároveň s určením tzv. směrné hodnoty nemovitosti, která je stěžejním podkladem pro výpočet a uznání výše daně.

Další krok
Další krok

Počítáme

Pokud se blíží konec vašeho fixního období, je právě teď vhodný okamžik porozhlédnout se po aktuálních nabídkách na trhu s hypotékami a zjistit, zda se vám náhodou nevyplatí převést si hypotéku jinam.

Banky si navzájem konkurují a budou se vám snažit nabídnout výhodnější podmínky, než máte u vaší stávající banky.

I když se vám možná měsíční úspora na splátkách nemusí zdát závratně vysoká, když se úspory sečtou za celou zbývající dobu splácení úvěru, můžete se dostat na velice zajímavá čísla.

Například: U hypotéky ve výši 3 miliony korun se splatností 20 let, kdy jste spláceli po dobu 5 let splátku 17 800 Kč při úrokové sazbě 3,76 % p.a., vám po zmíněných 5 letech zbývá doplatit ještě 2,446 milionu korun.

Pokud ale v této chvíli využijete nabídky refinancování s nabízenou sazbou 2,17 % p.a., budete nově dalších 5 let splácet 15 934 Kč, což znamená úsporu 1 866 Kč měsíčně. Za rok tak ušetříte pěkných 22 392 Kč a za celé období nové pětileté fixace pak úctyhodných 111 960 Kč.

NÁŠ TIP:

Převod hypotéky nemusíte řešit až bezprostředně před koncem fixace. Pokud vám do konce fixního období zbývá třeba ještě rok, můžete už teď jít do vybrané banky a podepsat s ní smlouvu o úvěru.

Rovnou tak víte, za jakých podmínek k nim za rok svůj úvěr převedete.

To se hodí především ve chvíli, kdy začínají růst úrokové sazby a vy si chcete zajistit aktuální nízký úrok i pro další fixační období.

Fixační období začíná běžet již dnem podpisu nové úvěrové smlouvy. Pokud tedy refinancování řešíte např. rok před koncem fixace původní hypotéky, je lepší si novou fixaci sjednat na delší dobu, místo 5 třeba na 7 let.

Další krok

Žádáme o převod

Ačkoliv primárním důvodem pro převod úvěru k jiné bance je obvykle výše úroků, nižší měsíční splátky nemusí být jediným benefitem.

Výhodou refinancované hypotéky může být i volnější splácení – tedy například možnost upravit si výši splátky, splatit větší část hypotéky najednou nebo si v případě potřeby splátku odložit.

Před podáním žádosti o převod si tedy zjistěte i všechny doplňkové služby, které banka svým klientům nabízí.

Díky novému zákonu o spotřebitelském úvěru navíc máte u nových hypoték, podepsaných po 1. 12. 2016, možnost vždy během jednoho měsíce před výročím uzavření smlouvy jednorázově splatit až 25 % z celkové výše úvěru, a to bez jakéhokoliv poplatku.

Stávající smlouvy se do režimu nové právní úpravy překlopí až v okamžiku konce jejich fixace.

Nemusíte si tedy v nové bance sjednávat službu umožňující mimořádné splátky, která by mohla být zpoplatněna. Nově vám tuto možnost již garantuje zákon.

JAK NA REFINANCOVÁNÍ

Když už víte, že chcete hypotéku refinancovat, máte několik možností:

- můžete jít na pobočku, kde vám bankéř poradí,

- nebo se můžete obrátit na nezávislého makléře, který vyjedná lepší podmínky za vás. Ušetříte tak svůj čas.

Vaše stávající banka je povinna vás upozornit na změnu úrokové sazby pro další fixační období. Tento krok banka může udělat například již rok před koncem fixace, nejpozději však ze zákona 3 měsíce před zmíněným termínem.

Pozor ale na skutečnost, že banka vám při oznámení změny úrokové sazby má právo stanovit termín konce aktuální fixace, který se může lišit od původně sjednaného v úvěrové smlouvě.

Všechny termíny, které jsou v oznámení napsané, si tedy velmi pečlivě přečtěte, abyste tzv. otočku nepromeškali.

NÁŠ TIP:

Ačkoliv se díky převodu při změně fixace vyhnete poplatku od banky, s nějakými náklady musíte počítat i tak:

- budete muset znovu zaplatit poplatek za návrh na vklad nového zástavního práva na katastrálním úřadě ve výši 1 000 Kč,

- poplatek za vyčíslení hypotéky v řádu několika stovek korun,

- a výmaz zástavního práva původní banky na katastru, které stojí 1 000 Kč.

Odhad nemovitosti u nové banky je obvykle zdarma, ale může být zpoplatněn dle typu nemovitosti ve výši 3–5 tisíc korun v závislosti na vnitřním sazebníku banky.

Další krok

Sháníme dokumenty

Aby banka dala refinancování vaší hypotéky zelenou, bude od vás chtít doložit potřebné dokumenty.

Potřebovat budete:

- dva osobní doklady,

- úvěrovou smlouvu z původní banky,

- vyčíslení výše nesplacené části hypotéky k datu fixace,

- nabývací titul k nemovitosti (kupní smlouva),

- odhad nemovitosti.

Nezapomeňte, že u nové banky o hypotéku v podstatě žádáte znovu, a to se vším všudy. Probíhá tedy i nové hodnocení vaší schopnosti splácet.

CO MŮŽE REFINANCOVÁNÍ ZKOMPLIKOVAT?

Pokud jste si v poslední době vzali ještě jiný, třeba spotřebitelský úvěr nebo si pořídili kreditní kartu, může vám to ztížit pozici.

Stejně tak banka zjistí, jestli jste měli v minulosti problémy se splácením hypotéky.

Ve vaší původní bance musíte zažádat o tzv. vyčíslení zůstatku ke dni konce fixace a souhlas s jednorázovým splacením úvěru.

Z tohoto vyčíslení plyne několik důležitých věcí:

1) Díky vyčíslení zůstatku budete přesně vědět, o jak vysoký úvěr musíte u nové banky žádat. Doporučujeme nechat si vyřídit úvěr na částku o něco málo vyšší jako rezervu pro případnou smluvní pokutu ze strany původní banky.

Vy však několik procent ze sjednané výše nové hypotéky nemusíte využít, dejte si však pozor u některých bank je za nedočerpání finančních prostředků účtován poplatek.

2) Banka tímto dokumentem dává souhlas s jednorázovým splacením úvěru a s tím spojeným faktem, že se případná nová banka dostane na druhé místo se zástavním právem u vaší nemovitosti.

NÁŠ TIP:

Pokud máte ještě nezastaralý odhad nemovitosti, je možné ho použít a celý proces tím urychlit. V opačném případě si jej banka zařídí sama.

Další krok

Podepisujeme smlouvu

Po shromáždění a zpracování všech dokumentů banka ještě znovu nahlédne do registrů a ujistí se, že nemáte nikde žádné nesplacené závazky.

Pokud nějaké závazky máte, dejte si pozor, abyste je spláceli i v průběhu schvalování vaší žádosti.

Pokud by banka zjistila, že někde dlužíte splátky, mohla by vám refinancování na poslední chvíli zamítnout.

Přehled svých závazků můžete získat i vy sami, a to v bankovním a nebankovním registru klientských informací nebo v centrálním registru dlužníků.

POKUD SE PŘI KONTROLE NEOBJEVÍ PROBLÉM, BANKA:

- vaši žádost o refinancování schválí,

- podepíše s vámi smlouvu,

- poté odešle do vaší původní banky sumu k doplacení vašeho úvěru,

- a založí vám úvěr u sebe.

NÁŠ TIP:

Refinancování hypotéky je třeba začít řešit včas.

Pokud například výročí vaší hypotéky, nebo chcete-li datum konce vaší fixace, připadne na 1. 7. a peníze na umoření vašeho úvěru přijdou z nové banky až 2.7., bude to původní banka považovat za splacení mimo termín a vy budete muset zaplatit sankci za předčasné ukončení úvěru.

Ideální proto je začít řešit celý proces převodu úvěru zhruba 3 měsíce před koncem fixace neboli v momentě, kdy vám stávající banka pošle oznámení o nové úrokové sazbě.

Další krok

Podáváme žádost na katastr

Posledním krokem k úspěšnému refinancování hypotéky je návštěva katastrálního úřadu, kam musíte donést zástavní smlouvu od banky, která vaši hypotéku refinancuje.

Na katastru necháváte:

- jeden výtisk zástavní smlouvy s ověřenými podpisy,

- výtisky s neověřenými podpisy dle počtu vyhotovení ve smluvní dokumentaci nově úvěrující banky (závislé na počtu účastníků),

- a formulář návrhu na vklad.

Jednu kopii návrhu na vklad pak vracíte zpět do banky. Při refinancování už není nutné znovu dokládat kupní smlouvu jako při koupi nemovitosti.

Stávající banka má ale zástavní právo až do chvíle, kdy jí přijdou peníze od banky nové. Poté vám pošle dopis o vzdání se zástavního práva (tzv. kvitanci), který vy musíte také předat příslušnému katastrálnímu úřadu.

Ten pak provede výmaz původního zástavního práva a nová banka se tím dostává na první místo v zástavě. Celý tento proces stojí žadatele správní poplatek 1 000 Kč.

NÁŠ TIP:

Nezapomeňte nové bance potvrdit, že vše proběhlo v pořádku.

Po dokončení převodu zástavy na katastru byste jí měli donést list vlastnictví, ve kterém bude uvedena jako nový zástavní věřitel.

Pokud to neuděláte, banka si dokumenty od katastru vyžádá sama, ale bude vám za to účtovat poplatek.

Další krok

Čerpání nové hypotéky

Vaše nová banka vám v úvěrové smlouvě nastaví podmínky čerpání úvěru, které musíte splnit, aby nová banka uvolnila prostředky, které odešle do staré banky.

Většinou se jedná o dodání potvrzeného návrhu na vklad zástavního práva katastrálním úřadem tak, jak je popsáno v minulém bodě.

Dále je to zmíněné vyčíslení původního úvěru a doklad o pojištění nemovitosti.

CO MUSÍ OBSAHOVAT POJISTKA?

Pojistka musí splňovat požadavky banky. Je tedy dobré nejprve s bankéřem zkonzultovat, co vše má pojistka obsahovat. Odhadce například mohl stanovit hodnotu vaší nemovitosti vyšší, než na kolik je pojištěna, a bude tedy nutné ji opravit.

Většina bank požaduje Oznámení o zástavním právu k pojištění nemovitosti, tzv. vinkulaci.

Vinkulace znamená to, že v případě pojistné události půjde veškeré plnění z pojistky ve prospěch financující banky.

Pokud by banka tento krok požadovala, musíte osobně navštívit pobočku pojišťovny a nechat si potvrdit vinkulaci, kterou následně odnesete zpět do banky.

Kromě toho stanovuje banka také podmínky po dočerpání úvěru. To jsou kroky, které realizujete až po čerpání. Jedním z nich může být doložení listu vlastnictví, kde bude vidět, že zástavní právo původní banky je již vymazáno.

NÁŠ TIP:

Pojištění nemovitosti si často můžete nechat sjednat přímo v bance.

Banky mají buď svou nebo návaznou pojišťovnu. U pojištění sjednaného v bance máte jistotu, že pojistka je nastavená správně.

Další krok

Potřebujete více informací?

nebo

nás kontaktujte zdarma na telefonním čísle 800 212 220