4 pražské čtvrti, které vstávají z popela

BYDLENÍ
15.06.17
Přečteno 1748 krát

Vinohrady, Hanspaulka nebo Ořechovka. To jsou nepochybně dobré adresy, s kterými v Praze zapůsobíte. Pojďme ale nahlédnout do budoucnosti a podívat se, v kterých částech metropole bude cool bydlet za pár let. A kde se tedy vyplatí investovat už teď.

Když se dnes procházíte Karlínem, těžko uvěřit, že to ještě před patnácti lety byla špinavá dělnická čtvrť. Stoletá voda, která území na břehu Vltavy výrazně poničila, byla zároveň vodou živou. Původní domy dostaly novou tvář, z bývalých fabrik se staly moderní kanceláře v industriálním duchu, u řeky vyrostly nové office parky i byty. Komunita místních se semkla, na Karlínském náměstí se pravidelně konají farmářské trhy, skupina nadšenců vytvořila u Vltavy osobitý kulturní prostor Přístav 18600. O bezpočtu nových restaurací a kaváren, které mají v Praze asi největší koncentraci na kilometr čtvereční a udávají trendy pro celou metropoli, ani nemluvě. 

Co je brownfield? 

Urbanistický termín pro nevyužívané území. Často jde o bývalé zemědělské a průmyslové stavby a areály, nevyužité dopravní stavby, sklady, prázdné administrativní budovy. Vzhledem k tomu, že se často nacházejí na atraktivních místech blízko center měst, vznikají architektonické plány na jejich oživení. 

 

Osud protilehlých Holešovic se liší jen drobně: také v této čtvrti v širším centru hlavního města vyrostly nové administrativní budovy a bytové komplexy, jedna z bývalých továren slouží jako galerie DOX, v areálu někdejšího měšťanského pivovaru vznikly loftové byty a novými budovami se zaplňuje i holešovický přístav.


Podobné brownfieldy, tedy nevyužívaná území často na místě bývalých průmyslových areálů, jsou i v jiných čtvrtích. „Pro řadu z nich už dokonce existují celé urbanistické plány, které se často tvoří na základě architektonických soutěží. Počítají nejen s kancelářemi a byty, ale také s nezbytnou občanskou vybaveností. Protože dobrou čtvrť dělají lidé, kteří v ní žijí a pracují,“ říká architekt Jaroslav Šafer z kanceláře Šafer Hájek architekti, která se podobných architektonických soutěží účastní. Na papíře tak už existují celá nová města ve městě.

 

Zmapovali jsme území, která v příštích letech projdou obnovou a ceny bytů v nich (pravděpodobně) budou stoupat. Kde se tedy vyplatí investovat?

1. Smíchovské nádraží

Vizualizace nového města ve městě: Smíchov City, podle plánů architektů Kuba & Pilař zajišťovat.  Zdroj fotografie: www.sekyragroup.cz

Teď sice v nepoužívaných nákladových částech nádraží Praha-Smíchov bují vegetace a příbytky si tam budují bezdomovci, oblast by se ale mohla dočkat lepší budoucnosti. Urbanistický návrh Smíchov City zahrnuje byty pro zhruba 3300 obyvatel, kanceláře, ale také školu, školku, obchody, restaurace, dva parky a pěší bulvár lemovaný stromořadím.

 

Proč se sem nastěhovat?

  • blízkost do centra, ale zároveň dostatečný klid
  • blízkost řeky a Prokopského údolí
  • perfektní dopravní spojení – kromě tramvají, vlaků a metra přímo v areálu smíchovského nádraží, také dálkové autobusy na nádraží Na Knížecí (které by se mělo do nové čtvrti integrovat a na místě dnešních zastávek by mělo vzniknout velké náměstí)

 

Kdy bude hotovo?

Urbanistické řešení je hotové, pokud se neprotáhnou povolovací procedury, multifunkční čtvrť by se mohla začít stavět v roce 2018.

2. Kavčí hory

Stavba V Tower. Jedny z nejdražších bytů v Česku najdete právě zde.

Oblast mezi Podolím a Pankrácem si na první dobrou spojíme nejspíš s areálem České televize. V okolí Centrálního parku to ale ožívá. Panorama metropole už proměnil „děravý mrakodrap“ nebo věžák V Tower ve tvaru písmene V - jedna z nejdražších nemovitostí v České republice. Nový drive – byty, parky, obchody, restaurace, mateřskou školu nebo ovocný sad - má čtvrti dodat další plánovaný projekt Rezidence Park Kavčí Hory podle návrhu předního českého architekta Josefa Pleskota.

 

Proč se sem nastěhovat?

  • blízkost centra
  • dopravní dostupnost – na Pankráci je metro, autobusy a nájezd na magistrálu, po které se rychle dostanete ven z Prahy

3. Okolí Želivského a Olšanské ulice

Nákladové nádraží bylo na Žižkově vybudované v roce 1936, běžný provoz ale skončil v roce 2002. Zdroj fotografie: sekyragroup.cz

Industriální prostor, který je největší dochovanou funkcionalistickou průmyslovou stavbou v Česku, už od roku 2002 chátrá a řeší se, co s ním. Národní filmový archiv v něm momentálně provozuje kulturní prostor, kde se konají koncerty, výstavy, divadelní představení, párty s DJs nebo promítání filmů. Část nádraží je ale nepřístupným a dlouhodobě zanedbaným brownfieldem. I pro něj existuje urbanistická studie, která počítá s vybudováním až 2600 bytů, parkem, parkovým koridorem, obchody nebo velkou spádovou školkou. Nové městečko by mělo oživit okolí Olšanské a Želivského ulice a plánovaný je tu také jeden z výstupů stanice metra nové linky D.

 

Proč se sem nastěhovat?

  • blízkost do centra metropole
  • nedaleké parky Parukářka a Židovské pece

4. Jinonice